Dialogredskaber
Tolkebistand
Region Syddanmark har udarbejdet en vejledning til patientsamtaler, hvor der er behov for tolkebistand.
Vejledningen indeholder gode råd til forberedelsen af patientsamtaler, hvor en tolk deltager; tekniske og praktiske overvejelser og andre gode råd til det sundhedsfaglige personale.
Læs mere i vejledningen på Region Syddanmarks hjemmeside.
Kilde
Tolkevejleding indenfor sundhedsvæsenet (Region Syddanmark)
Udarbejdet af Morten Sodemann
På borger.dk er der borgerrettet information om mulighederne for at få tolkebistand i forbindelse med samtaler og behandling i sundhedsvæsenet.
Tolkebistand er et tilbud for personer med andet modersmål end dansk og personer med et hørehandicap, hvor det vurderes nødvendigt af hensyn til behandlingen.
Tolkebistand er i nogle tilfælde gratis. I andre tilfælde kan borgeren pålægges et gebyr. læs mere om reglerne på borger.dk
Kommunikation og demens
Evnen til at kommunikere reduceres, når man har en demenssygdom. Det er forskelligt, hvordan kommunikationsevner påvirkes afhængig af, hvilken demenssygdom personen har, og hvor fremskreden sygdommen er.
Kommunikation består ikke kun af ord, men i høj grad også af den ikke-sproglige/nonverbale kommunikation, som især bæres af vores tonefald, kropssprog og mimik. Når mennesker med demens får svært ved at forstå og bruge sproget, bliver den nonverbale kommunikation derfor endnu vigtigere som støtte for kommunikationen.
Læs mere om kommunikation og demens her:
- Hav fokus på den gode kontakt. Giv dig god tid til at etablere og være i kontakten. Gør det også tydeligt, når du afslutter kontakten.
- Skab øjenkontakt og gerne bruge personens navn.
- Sæt tempoet ned ved samtale og gerne bruge stilhed og pauser.
- Brug åbent kropssprog og vise interesse og opmærksomhed med kroppen.
- Vær i trygge og behagelige rammer, hvor man ikke forstyrres af fx støj.
- Lad kommunikationen tage afsæt i nuet.
- Lyt efter indhold og betydning, ikke kun ord.
- Lyt med respekt og opmærksomhed.
- Brug nysgerrige og undersøgende spørgsmål.
- Tilpas information og viden så det bliver forståeligt og overskueligt for personen. Brug fx ikke lange forklaringer med svære ord, og begræns valgmuligheder til valg mellem 2-3 ting.
- Gentag væsentlig information.
- Brug konkret sprog og undgå metaforer, ironi og sarkasme.
- Skriv vigtig information ned på papir (hvis læseevnen er intakt).
- Brug simple illustrationer og piktogrammer i stedet for skrift i omgivelserne, fx på skilte eller tavler.
Opdateret torsdag den 6. mar. 2025